Dostęp do informacji
Menu główne
Kapitał Ludzki - Fundusze UE>
PFRON>
Biuro Pełnomocnika>
ePUAP>
Niebieska Linia>
Aktywny samorząd>
Baner
Baner

Rodzicielstwo zastępcze w powiecie prudnickim

Rodzina zastępcza zmierza do przygotowania dziecka do godnego, samodzielnego i odpowiedzialnego życia, pokonywania trudności życiowych, nawiązywania i podtrzymywania kontaktów z rodziną i rowieśniakami oraz zdobywania umiejętności społecznych.

Naturalnym i najwłaściwszym miejscem dla każdego dziecka jest rodzina. Kiedy w rodzinie pojawia się kryzys, kiedy nie jest on zażegnany w odpowiednim momencie i dziecko nie może pozostać w swoim domu, najczęściej umieszcza się je w najbliższej rodzinie, lub u osób posiadających odpowiednie przeszkolenie.

 

Powołanie i prowadzenie rodzinnych form pieczy zastępczej jest trudniejsze, niż zorganizowanie opieki w ramach pobytu w domu dziecka. Jednak zalety pobytu dziecka w środowisku rodzinnym są istotniejsze, warto zatem podejmować te działania, by dziecko mogło doświadczyć rodzinnego charakteru wychowania i stałej opieki, dającej mu poczucie stabilizacji i ochronę przed rozdzieleniem z rodzeństwem. Mała liczba dzieci będących pod kuratelą opiekunów zastępczych pozwala wypracować indywidualne podejście i kompensować deficyty. Życie w rodzinie, koncentrujące się na obserwacji postępowania osób dorosłych, wykonywaniu stałych obowiązków domowych, a także uczestnictwie w rodzinnych spotkaniach oraz integracji społecznej, stanowią odpowiednie przygotowanie do funkcjonowania we własnej, przyszłej rodzinie.

 

Najczęstszymi powodami umieszczania dzieci w pieczy zastępczej jest: uzależnienie rodziców, bezradność w sprawach opiekuńczo – wychowawczych, półsieroctwo lub przemoc w rodzinie.

 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Prudniku na zlecenie powiatu prudnickiego organizuje pieczę zastępczą, w przypadku niemożności zapewnienia dziecku opieki i wychowania przez rodziców.

 

Na terenie powiatu prudnickiego obecnie funkcjonuje 91 rodzin, w których przebywa łącznie 141 dzieci (w tym w 37 rodzinach niezawodowych - 61 dzieci, a w 52 rodzinach zastępczych spokrewnionych - 67 dzieci. Jedna rodzina zastępcza zawodowa zapewnia opiekę nad sześciorgiem dzieci, natomiast 1 rodzinny dom dziecka ma pod swoją opieką siedmioro dzieci.

 

Centrum prowadzi działania, których celem jest pozyskanie kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, jaka tymczasowo zabezpiecza potrzeby dziecka. Konieczne staje się nieustanne pozyskiwanie nowych osób, które po odpowiednim przeszkoleniu i pozytywnym przejściu przez proces kwalifikacji, podjęłyby się pełnienia roli rodziców zastępczych. Poza wymogami formalnymi, jakie kandydaci do pełnienia funkcji rodziny zastępczej muszą spełniać, istotne są predyspozycje psychiczne oraz miłość do dzieci. Najczęstsze motywy podjęcia się misji rodzicielstwa zastępczego to „chęć niesienia pomocy”, „miłość do dziecka”, „stworzenie domu dla dziecka”, „zapewnienie lepszych warunków opiekuńczo – wychowawczych dla dzieci i przygotowanie do dorosłego życia”. Wiele osób może zdecydować się pełnić funkcję rodziny zastępczej, z uwagi na chęć posiadania dużej rodziny, lub też odczuwają one pustkę po opuszczeniu domu przez własne dzieci. Ważne jest odpowiednie podejście i dojrzałość emocjonalna ludzi, którzy świadomie podejmują się trudnego - ale i zarazem dającego wiele satysfakcji - zadania. Istotna jest także konieczność współpracy w ramach systemu pieczy zastępczej.

 

Podczas pobytu dziecka w rodzinie zastępczej trwa praca nad powrotem dziecka do rodziny biologicznej. Gdy specjaliści uznają, że nie ma na to szans, wówczas podejmuje się starania celem zagwarantowania dziecku pobytu w rodzinie adopcyjnej, która zapewni mu stabilną przyszłość. Wówczas rozpoczyna się regulowanie sytuacji prawnej dziecka i współpraca z ośrodkiem adopcyjnym, w celu pozyskania odpowiednich kandydatów na rodziców. W przypadku braku możliwości przysposobienia dziecka, opiekę i wychowanie w środowisku zastępczym może pełnić dotychczasowa rodzina zastępcza. Tendencje krajowe wskazują na brak rodzin zastępczych. Zalecenia ministerialne zmierzają ku temu, by małe dzieci nie trafiały do domów dziecka, lecz mogły się wychowywać w rodzinach. Przepisy ograniczają także możliwość adaptowania dzieci z Polski za granicę.

 

Powiat prudnicki podejmuje starania, by dostosować placówki do standardów wskazanych w przepisach dotyczących instytucjonalnej opieki zastępczej. W ramach projektu „Bliżej Rodziny i Dziecka” zakłada się utworzenie w powiecie prudnickim 2 placówek opiekuńczo–wychowawczych, spełniających wymogi ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tj. do 14 osób każda z placówek). Utworzenie ww. placówek nastąpi poprzez reorganizację obecnie funkcjonującej placówki opiekuńczo-wychowawczej - Domu dziecka w Głogówku z 28 miejscami. Placówki będą utworzone na bazie zasobów powiatu prudnickiego, tzn. zostaną przekazane 2 gotowe budynki, stosownie wyposażone w ramach projektu, jak również ze środków projektu zatrudniony zostanie dodatkowy, niezbędny personel - 5 wychowawców -  celem zapewnienia całodobowej, pełnej opieki nad umieszczonymi w nowo powstałych placówkach opiekuńczo-wychowawczych dziećmi. W ramach zadania na potrzeby dzieci z placówek zakupiony zostanie nowy środek transportu – bus, przystosowany do przewozu m in. 16 osób (w tym osób niepełnosprawnych).

 

Dodatkowo przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Prudniku uruchomione zostaną mieszkania chronione, w których młodzież na progu dorosłości będzie mogła doskonalić swoje umiejętności samodzielnego życia. Początkowo będą mogły skorzystać z tej oferty trzy osoby, przebywające w rodzinach zastępczych lub w placówkach.

 

Dziecko przebywające w pieczy zastępczej instytucjonalnej często zachowuje dystans w kontaktach z rówieśnikami, wychowawcami i opiekunami. Po opuszczeniu placówki ma problemy z przystosowaniem się do życia poza jej murami – czy to do życia w swojej rodzinie biologicznej, czy też do swojego dorosłego już życia.

 

Pobyt w mieszkaniu to przygotowanie do pełnej samodzielności, poprzez doskonalenie umiejętności prowadzenia samodzielnego gospodarstwa domowego, radzenia sobie z problemami codziennego życia, rozporządzania posiadanymi środkami finansowymi. Pomaga on w integracji ze środowiskiem poprzez rozwój umiejętności prawidłowego wchodzenia w relacje społeczne. Stwarza możliwości w zakresie uzyskania wykształcenia, zdobycia kwalifikacji zawodowych, poszukiwania pracy i pozyskania samodzielnego mieszkania, a także rozwija umiejętności planowania i wykorzystywania czasu wolnego. Co ważne, w życiu młodego człowieka – uczy ponoszenia konsekwencji własnych decyzji i działań, oraz realnego postrzegania rzeczywistości.

Organizator Rodzinnej Pieczy Zastępczej podejmuje działania z zakresu integracji społecznej. W 2018 roku zorganizowano dwa wyjazdy: warsztatowy wyjazd, połączony z ogniskiem w Farskiej Stodole w Biedrzychowicach, oraz wyjazd na koncert rodzinny do Opolskiej Filharmonii. Wzmocnienie postaw rodzicielskich i integracja rodzin zastępczych to główne założenia podejmowanych działań.

Obraz:

 

Metryka aktualności.
Liczba wyświetleń: 1184. Autor: PCPR Prudnik. Data publikacji: piątek, 30 listopada 2018r.

Powrót do listy aktualności


Przeczytaj inne aktualności